Vores tips til effektiv finansiel kommunikation

Finansiel storytelling – sæt dine data fri

Formidling af afkasttal og anden data er kernen i finansiel kommunikation, men data taler ikke altid for sig selv. Der findes ofte masser af uforløst værdi i information som afkast- og nøgletal. Hvorfor er afkastet stigende? Hvilken markedsudvikling overraskede porteføljemanagerne mest? Hvilke tendenser forventer du vil drive markederne? Fortæl historierne bag tallene på en engagerende måde – det er interessant for dine kunder!

Hos Finire transformere vi data og stikord til kvalitetsindhold. Fra den helt korte post med gennemslagskraft på LinkedIn til det dybdegående white paper.

Kend din målgruppe

Kommunikation med tier 1-kunden er med stor sandsynlighed forskellig fra kommunikation med et family office. Ofte rammer kommunikation ingen, fordi man forsøger at ramme bredt, og det kan derfor sagtens være nødvendigt at differentiere din kommunikation, hvis du skal have gennemslagskraft i en forskelligartet kundeportefølje.  Hold dig altid for øje, at de budskaber, som du leverer, skal skabe værdi for din kunde – præcis der, hvor kunden er. Relativt små tilpasninger af formuleringer gør ofte en stor forskel!

Hos Finire har vi mange års erfaring med at levere budskaber til et bredt spektrum af finansielle aktører – fra komplekse institutioner til kunder med begrænset finansiel erfaring. Vi målretter og tilpasser indhold og møder din kunde i øjenhøjde.

Hvad med dit forretningssprog?

Med til at kende din målgruppe hører også en dialog om forretningssproget. Har du internationale kunder, giver det sig selv, at du ikke skal kommunikere på dansk. Skal indholdet anvendes på sociale medier, eller skal noget af det materiale, som du leverer til kunden videredistribueres, vil det ofte også være en fordel, at det er på engelsk. For os er det lige så naturligt at kommunikere på engelsk som på dansk, og vi sætter en meget høj standard for den kommunikation, som vi leverer til dig og dine interessenter – uanset dit forretningssprog.

Udnyt synergien fra flere kommunikationsplatforme

Få virkemidler slår konsistens. Som finansiel virksomhed er det af afgørende betydning for dine kunders tillid, at den information, som de kan finde om dig online, er konsistent – hvad enten det er på din hjemmeside, på sociale medier, i pressen, i dine nyhedsbreve, afkastkommentarer osv. Der er stor styrke og synergi i at anvende et spektrum af kanaler til at levere dine budskaber – på den måde engagerer du din målgruppe og placerer dig højt i deres bevidsthed. Men husk, at det er helt essentielt, at der altid er en klar rød tråd på tværs af tekster, videoer, infografik, podcasts mv.   

Fundamentet for at skabe troværdig sammenhæng på tværs af kommunikationskanaler er, at det underlæggende benarbejde med dit brand er veludført. Kommunikationen er toppen af isbjerget – meget synligt, men del af noget langt større! Hos Finire er vores perspektiv altid helheden. Tæt dialog med vores kunder er afgørende for, at vi har et dybdegående kendskab til virksomhedens værdier, historie, styrker og udfordringer (hele ”isbjerget”) og kan skabe unik, differentierende finansiel kommunikation, der matcher.

Måske kender du allerede dine styrker og savner blot hjælp til at projicere dem konsistent på forskellige kommunikative platforme. Vi har stor erfaring i at arbejde på tværs af kanaler og kan hjælpe dig med alt fra re-posts til forskningsartikler.

Måske savner dit brand en mere dybdegående evaluering.  Sammen med dig finder vi dine unikke styrker og baserer en helstøbt kommunikationsstrategi på netop dem.

Skal du så skrive dine tekster selv
eller få professionel hjælp?

Ofte er det svært at producere finansiel kvalitetskommunikation in-house – måske har du ikke tiden, måske er du i tvivl om hvilke virkemidler, der engagerer din målgruppe. Og ofte vil kommunikationsafdelingen eller eksterne bureauer ikke have den fornødne finansielle specialviden til at hjælpe dig i mål.

Selv om du er markedets bedste kapitalforvalter, kan du ikke yde dine kompetencer retfærdighed, tiltrække og fastholde dine drømmekunder og realisere din virksomheds fulde potentiale, hvis din kommunikation ikke er lige i øjet. Lad os hjælpe dig med at løfte din kommunikation til næste niveau, så du kan have fuld fokus på din kerneforretning

”Communication works for those who work at it”.

.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.